آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید
سرخط خبرها

آشنایی با خواص اسطوخودوس | گیاهی آرام‌بخش با ویژگی‌های باورنکردنی

  • کد خبر: ۱۷۵۳۸۳
  • ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
آشنایی با خواص اسطوخودوس | گیاهی آرام‌بخش با ویژگی‌های باورنکردنی
یکی از دمنوش‌های گیاهی عالی برای آرامش اعصاب اسطوخودوس است؛ بعضی افراد از دمنوش اسطوخودوس به‌عنوان لورازپام گیاهی یاد می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز،  اسطوخودوس نیز مانند بسیاری از گیاهان دارویی، حاوی مواد شیمیایی فعال متفاوتی است و اثرات ترکیبی این مواد شیمیایی است که باعث می‌شود این گیاه مانند یک آرام بخش ماهر کار کند به طوری که از  اسطوخودوس به عنوان نسخه گیاهی داروی لورازپام یاد می‌شود.

در ادامه با برخی از ویژگی‌ها، خواص و همچنین نحوه استفاده از گیاه اسطوخودوس آشنا می‌شویم.

آشنایی با خواص اسطوخودوس | دارویی آرام‌بخش

طبع اسطوخودوس

بر اساس گفته متخصصین طب سنتی مزاج اسطوخودوس مانند سنبل الطیب، گرم و خشک است. از اسطوخودوس می‌توان دمنوش لاغری تهیه کرد یا روغن آن را در آروماتراپی استفاده نمود. طبع روغن اسطوخودوس نیز همچون طبع اسطوخودوس گرم و خشک است.

آروماتراپی

این گیاه معطر بیشتر در رایحه درمانی استفاده می‌شود. اعتقاد بر این است که رایحه‌ای از روغن‌های گیاه لوندر به آرامش و تندرستی بدن کمک شایانی می‌کند؛ که استفاده موضعی از اسطوخودوس به همراه مریم گلی و گل رز می‌تواند شدت گرفتگی‌های قاعدگی را کاهش دهد.

امروزه متخصصان از لوندر برای درمان سردرد و عصبی شدن یا بی‌قراری استفاده می‌کنند. ماساژور‌ها گاهی روغن آنرا روی پوست می‌مالند که ممکن است هم به عنوان آرام‌بخش و هم به عنوان خواب آور عمل کند. در آلمان، چای اسطوخودوس به عنوان مکمل برای درمان اختلالات خواب، بی‌قراری و سوزش معده استفاده می‌شود.

اسطوخودوس و بی خوابی

بی‌خوابی یک مشکل آزاردهنده است که باعث می‌شود شما در طول شب مدام به این طرف و آن طرف بچرخید و از اینکه نمی‌توانید به راحتی بخوابید ناراحت و پریشان شوید.

قطع کافئین و ورزش بیشتر ممکن است به داشتن خوابی آرام کمک کند. اما گاهی اوقات این تلاش‌ها و راه حل‌ها، دیگر جواب نمی‌دهد. در نتیجه، در طول روز دچار آشفتگی می‌شوید.

درمان سردرد

طب سنتی بر این باور است که نوشیدن عصاره حاصل از برگ‌های گیاه لاوندر در بهبود و تسکین سردرد موثر است. این داروی گیاهی طعمی تلخ و گس دارد؛ اما خاصیت و تاثیرگذاری آن به قدری زیاد است که بیماران راضی به تحمل طعم این گیاه دارویی می‌شوند. اسطوخودوس برای درمان سردرد‌های میگرنی کاربرد دارد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

اسطوخودوس حاوی مقادیر بالایی لینانول است و از این طریق به کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و آترواسکلروزیس کمک می‌کند. با توجه به اینکه اسطوخودوس گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد، استفاده موضعی و خوراکی از این گیاه دارویی باعث تنظیم ضربان قلب و کنترل تپش قلب می‌شود.

درمان زخم دهانی

دو قطره روغن اسطوخودوس سه بار در روز می‌تواند به بهبود زخم‌های دهانی کمک کند.

درمان بی‌خوابی

نوشیدن چای لاوندر قبل از خواب به افرادی که اختلال خواب دارند و شب‌ها چندین بار از خواب می‌پرند، کمک می‌کند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند.

درمان سرفه

نوشیدن چای یا جوشانده برگ‌های خشک شده اسطوخودوس در کاهش التهاب و تورم دستگاه تنفسی مناسب است و موجب درمان سرفه می‌شود.

درمان سرماخوردگی

بخور در دوران سرماخوردگی با اسطوخودوس سبب باز شدن مجاری تنفسی می‌شود. استفاده از بخور اسطوخودوس پنج قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و سپس به مدت ۱۵ دقیقه بخور دهید. اسطوخودوس با خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی خود التهابات بینی را بهبود می‌بخشد.

پیشگیری از آفتاب‌سوختگی

برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و پوسته پوسته شدن توسط نور آفتاب عصاره اسطوخودوس گزینه‌ای بسیار مناسب است. همچنین برای درمان عفونت‌های پوستی یکی از بهترین گزینه‌ها روغن اسطوخودوس است.

کاهش تشنج و اسپاسم عضله

اسطوخودوس کانال‌های کلسیم را مسدود می‌کند و از این طریق مانع از اسپاسم می‌شود. روغن اسطوخودوس به کاهش تشنج و اسپاسم کمک می‌کند. ماساژ ناحیه شکم با روغن اسطوخودوس و جذب آن موجب می‌شود که اسپاسم‌های دستگاه گوارش به ویژه درناحیه روده‌ها درمان شود.

درمان مشکلات معده

چای اسطوخودوس از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت و افزایش عملکرد معده است.

نحوه مصرف اسطوخودوس

آشنایی با خواص اسطوخودوس | دارویی آرام‌بخش

۱. اسطوخودوس را به صورت دمنوش میل کنید

دمنوش اسطوخودوس یکی از بهترین جوشانده‌های گیاهی می‌باشد که می‌تواند خواص شگفت انگیزی برای روحیه و سلامت ما داشته باشد. این دمنوش برای کسانی که دنبال لاغری می‌باشند و همچنین کسانی که نیاز به کاهش اضطراب و افسردگی می‌باشد می‌تواند فوق العاده باشد.

طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس به این شکل می‌باشد که ۳ قاشق از این گیاه را به همراه یک برگ به لیمو درون توپک چای بریزید و سپس آب جوش را روی آن ریخته و قوری را برای دم کشیدن بر روی یک حرارت غیر مستقیم قرار دهید.
مدت زمان لازم برای دم کشیدن این چای گیاهی در حدود ۲۰ دقیقه می‌باشد و بعد از آماده شدن می‌توانید آن را با مقداری عسل نوش جان کنید.

بهترین زمان مصرف برای این دمنوش شب‌ها می‌باشد. از آنجایی که این گیاه هیچگونه کافئینی ندارد برای خواب شما هیچگونه مشکلی ایجاد نمی‌کند، بر خلاف چای و قهوه!

۲. عصاره اسطوخودوس

درباره‌ی اینکه هر روز باید چه مقدار از عصاره‌ی لاوندر را مصرف کنید تجویز خاصی وجود ندارد.
در رایحه‌درمانی برای استفاده از عصاره‌ها معمولا دو روش استفاده‌ی موضعی و استنشاقی توصیه می‌شود. بر اساس اصول علمی رایحه‌درمانی، برای مصرف عصاره‌ی اسطوخودوس می‌توانید ازهر دو روش استفاده کنید. هر دو روش پیام را به سامانه‌ی لیمبیک انتقال می‌دهند. سامانه‌ی لیمبیک ناحیه‌ای از مغز است که روی دستگاه عصبی تأثیر می‌گذارد و به تنظیم احساسات کمک می‌کند.

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای استفاده از عصاره‌ی اسطوخودوس، ترکیب آن با یک روغن رقیق‌کننده مانند روغن جوجوبا یا بادام شیرین است. می‌توانید از عصاره‌ی رقیق‌شده‌ی اسطوخودوس در حمام استفاده کنید یا اینکه پوستتان را با آن ماساژ دهید. همچنین می‌توانید چند قطره از این عصاره را روی پارچه‌ای بریزید و آن را استنشاق کنید یا از دستگاه بخور استفاده کنید. البته نباید عصاره‌ی رقیق‌شده را داخل دستگاه بخور بریزید.

خواص قطره اسطوخودوس

از خواص قطره اسطوخودوس می‌توان به درمان اضطراب و بی خوابی اشاره کرد. همچنین قطره اسطوخودوس به درمان زودانزالی ناشی از استرس نیز کمک می‌کند. قطره اسطوخودوس همچنین به افزایش طول مدت خواب کمک می‌کند.

قطره اسطوخودوس (اسانس اسطوخودوس) دگرانولاسیون ماست سل‌ها را مهار می‌کند، از واکنش‌های آلرژیک جلوگیری می‌کند و اثر ضدحساسیتی نیز دارد.

مضرات اسطوخودوس

اسطوخودوس در کنار تمام فواید و خواص بی نظیر خود در صورت حد اعتدال، ممکن برخی مضرات هم داشته باشد.

اسطوخودوس می‌تواند منجر به کند شدن سیستم عصبی مرکزی شود از همین رو به بیمارانی که عمل جراحی دارند توصیه می‌شود از دو هفته قبل از عمل جراحی اسطوخودوس مصرف نکنند.

روغن اسطوخودوس در پوست بعضی از افراد ممکن است حساسیت ایجاد کند. گفتیم طبع اسطوخودوس، روغن اسطوخودوس و دمنوش اسطوخودوس گرم و خشک است؛ بنابراین مصرف آن به افرادی که مزاج صفراوی دارند توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف چای و دمنوش اسطوخودوس به زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

اسطوخودوس سبب بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن نوزادان و کودکان پسر می‌شود و خطر ابتلا به ژنیکوماستی (رشد غیر طبیعی سینه در پسران) را افزایش می‌دهد.

اسطوخودوس می‌تواند با برخی از دارو‌ها تداخل داشته باشد؛ برای مثال مصرف همزمان این گیاه دارویی با دارو‌های رقیق کننده خون مانند وارفارین و ملاویکس می‌تواند باعث افزایش خون‌ریزی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->